Hur man lanserar en varumärkesomprofilering

Trenderna

Är du nyfiken på vart varumärkes trender är på väg år 2023? Varumärkestrender utvecklas ständigt tillsammans med mode, inredning, populärkultur och generella konsumenttrendar.

I år skiftar vi mot autentisk, rak på sak-varumärkesprofilering och betonar kraftigt en emotionell koppling till människor. Varumärkestrender ger dig fördelar i att kommunicera dina produkter och tjänster till rätt kunder. Tillsammans med ett minnesvärt första intryck är varumärkesprofilering avgörande för din marknadsföring och varumärkesidentitet.

Din varumärkespersonlighet, röst, uppdrag och värderingar bör vara fastställda. Dock kan hur du uttrycker dessa egenskaper variera med olika designer, färger, typsnitt och visuella element. Där kommer varumärkestrender in i bilden!

Vi har tagit oss tiden att sammanställa de senaste varumärkestrenderna för 2023 för att hjälpa dig bygga ett framgångsrikt unikt varumärke. Vi har också inkluderat några handfasta varumärkesråd för att hjälpa dig hålla dig på toppen av branschstandarderna.

Monokromatiska färger

Monokrom varumärkesprofilering är ofta minimalistisk och förfinad. En monokromatisk färgpalett för varumärket innehåller olika nyanser av samma färg. Du börjar med en basfärg och lägger till olika nyanser genom typsnitt, bilder, ikoner, material osv.

Monokromatiska färger skapar en sammanhängande look för ditt varumärke och genererar en lugnande känsla av frid. Den primära färg du väljer etablerar resten av din varumärkesfärgpalett. Så välj en färg som är relevant för din bransch och som förkroppsligar din varumärkespersonlighet.

Atmosfärisk fotografering

Foton skapar en emotionell koppling genom att skildra verkliga människor, miljöer och vackra objekt. År 2023 ser vi varumärken välja en minimalistisk logotyp tillsammans med originalfotografering för att gestalta deras personlighet och produkter.

Föreställ dig den korniga effekten av en polaroid eller den nostalgiska looken av 35 mm film. De skapar en atmosfär som drar in människor. Studiofotografering ersätts med vackra spontana bilder som kan tas från vilket kamera som helst.

Denna tillgängliga form av fotografering inspirerar konsumenter som längtar efter enkel, kreativ varumärkesprofilering de kan relatera till. Denna trend är idealisk för nostalgisk varumärkesmarknadsföring. Ett perfekt exempel är Kinn-smycken. Deras minimalistiska logotyp och fotografering är enkla, tillgängliga och vackra. Precis som deras produkter!

Denna trend passar bra för varumärken som vill växa sin närvaro på foto-drivna sociala medier och sälja produkter istället för tjänster. Foton hjälper oss att visualisera användningen av produkten eller uppnå en specifik livsstil. Det är det som gör fotografering så effektivt!

“Förbättra dina kunskaper om färger och deras associerade känslor för att säkerställa att du fångar stämningen och tonen för ditt varumärke.”

Enkel maximalism

Du behöver inte gå ner i en designkaninbubbla för att skapa ett varumärke som sticker ut. En djärv typsnitt, en slående färgpalett och medveten användning av negativt utrymme är tillräckligt.

Välj ett designelement, som ett typsnitt eller färgpalett, och gör det slående! Försök balansera enkelheten i ett serif-typsnitt med en kontrasterande färgpalett av elektrisk blå, neongrön och gul. Eller så kan du använda ett stort, djärvt displaytypsnitt med en dämpad rosa och blå färgpalett.

År 2023 väljer varumärken enkla element som packar en punch för att få fram sitt budskap. Denna varumärkesprofileringstrend uppstod från behovet av enkelhet och struktur utan att offra kreativitet.

Det är en modern look som passar nya varumärken som erbjuder en unik produkt eller tjänst. Eller för företag som vill sticka ut från en högljudd och trång marknad.