Allt du behöver veta om laddning av KIA Sportage Plug-in Hybrid

Allt du behöver veta om laddning av Kia Sportage Plug-in Hybrid

Kia Sportage är den första Plug-in hybriden (PHEV) från Kia som finns på den svenska marknaden. Som plug-in hybrid kan den laddas via nätet och köras enbart på elkraft under kortare sträckor. Det ger möjlighet till lägre driftskostnader och mindre utsläpp jämfört med en traditionell förbränningsmotor.

Sportage Plug-in hybrid kombinerar en bensinmotor på 1,6 liter med en elmotor på 66,9 kW (91 hk). Tillsammans ger de en systemeffekt på 265 hästkrafter. Batteripaketet är på 13,8 kWh och ger en räckvidd på cirka 55 km enbart på el.

Med plug-in tekniken kan Sportage köras på el i stadstrafik och pendling, medan bensinmotorn tar över på längre körningar. Men för att maximera nyttan behöver man ladda bilen ofta. Här får du all information du behöver om hur du laddar din Kia Sportage Plug-in Hybrid.

Laddningsportar

Kia Sportage Plug-in Hybrid laddning har två laddningsportar – en typ 2-port för växelström (AC) och en CCS Combo-port (Combined Charging System) för likström (DC) snabbladdning.

Den typ 2-porten är placerad på bilens vänstra bakskärm. Den används för laddning med en laddstation eller laddbox hemma med en typ 2-laddkabel. Laddningstiden med denna port är ungefär 2,5 timmar med 7,2 kW laddare.

CCS Combo-porten sitter på bilens högra framskärm. Den möjliggör snabbladdning vid publika snabbladdningsstationer. Med denna port kan bilen laddas till 80% på cirka 33 minuter vid en snabbladdare på 100 kW.

Hemladdning

Att ladda din Kia Sportage Plug-in Hybrid hemma är det smidigaste och billigaste sättet. För att ladda hemma behöver du en laddbox som du installerar vid din parkeringsplats.

Kia rekommenderar en laddbox på 7,4 kW. Detta ger dig möjlighet att ladda bilen från 0 till 100% på ungefär 2,5 timmar. En langsammare laddbox på 3,7 kW tar ungefär 5 timmar för en full laddning.

Se till att laddboxen du väljer har stöd för typ 2-kontakt, vilket är den typen av laddkabel som medföljer bilen. Det är också viktigt att en elektriker drar fram en dedikerad krets på minst 16A till den tänkta platsen för laddboxen.

Ladda hemma när det passar dig, till exempel över natten. Då kan du starta morgonen med fulladdat batteri och maximal räckvidd. Hemladdning är det mest prisvärda och bekväma alternativet för de flesta Sportage Plug-in Hybrid-ägare.

Publik laddning

Att ladda din Kia Sportage Plug-in Hybrid på allmänna laddstationer är enkelt tack vare bilens kompatibilitet med de flesta laddnätverk.

Sportage Plug-in Hybrid har möjlighet att laddas med både Typ 2-kontakt för växelström (AC) och CCS Combo 2-kontakt för likström (DC). Det innebär att du kan använda de flesta publika laddstationer.

För AC-laddning vid publika stationer använder du laddkabeln som följde med bilen. Anslut ena änden till bilens laddport och andra änden till laddstationen. Se bara till att välja ett uttag som passar den medföljande Typ 2-kontakten.

För snabbladdning via DC behöver du ingen kabel. Du ansluter laddhandtaget direkt till bilens CCS Combo 2-ingång. Det möjliggör laddning med upp till 70-100 kW beroende på laddstation.

De flesta publika laddnätverk erbjuder betalning direkt via app eller laddkort. Ofta finns även möjlighet att betala med kreditkort. I vissa fall debiteras kostnaden månadsvis i efterhand. Det varierar mellan olika operatörer och laddstationer.

Att ladda på allmänna platser är ett smidigt sätt att förlänga räckvidden när du är på resande fot. Med Kia Sportage Plug-in Hybrid har du tillgång till de flesta laddnätverk.

Laddkabel

Den medföljande laddkabeln för Kia Sportage Plug-In Hybrid är en typ 2-kabel, vilket är standard för de flesta laddhybrider och elbilar.

Kabeln är 6 meter lång, vilket bör vara tillräckligt för de flesta hem- och offentliga laddningsbehov. Den har ett typ 2-uttag på ena sidan som ansluter till bilens laddport, och en schuko-kontakt (vanligt eluttag) på andra sidan som pluggas in i ett vanligt vägguttag.

Några viktiga specifikationer för den medföljande laddkabeln:

– Spänning: 230V AC

– Ström: Upp till 16A

– Effekt: Upp till 3,7 kW

Med den medföljande kabeln kan du ladda bilen fullt på ungefär 5-6 timmar från ett vanligt vägguttag. Snabbare laddning kräver installation av en wallbox eller besök vid en snabbladdare.

Kabeln är robust och väderbeständig så att den klarar utomhusladdning. Den är också brandsäker och uppfyller gällande standarder. Du behöver alltså inte oroa dig för att använda den medföljande kabeln för säker laddning.

Laddningstider

Laddtiden för din Kia Sportage Plug-in Hybrid beror på vilken typ av laddare du använder.

Vid en vanlig 10A-uttag tar en full laddning cirka 7-8 timmar. Det ger dig ungefär 3-4 mil elektrisk räckvidd.

Med en grön 16A-laddbox går laddningen dubbelt så snabbt – en full laddning tar cirka 3-4 timmar.

Snabbast laddning får du med en stolpe vid en publik laddstation. Där kan du få upp till 80% laddning på cirka 35-50 minuter. En full laddning tar ungefär 1 timme vid snabbladdare.

Så här lång tid tar en full laddning vid olika effekter:

– 10A uttag: 7-8 timmar

– 16A laddbox: 3-4 timmar

– Snabbladdare 50kW: cirka 1 timme

Det är viktigt att inte ladda bilen oftare än nödvändigt till 100%. För daglig laddning räcker det med cirka 80% laddning för att ge dig räckvidd för dina dagliga körningar.

Räckvidd 

Kia Sportage Plug-in Hybrid har en räckvidd på cirka 54 km på ren eldrift. Detta innebär att du kan köra 54 km utan att använda bensinmotorn, bara på el från batteriet.

När batteriet är urladdat tar bensinmotorn vid och ger Sportage Plug-in Hybrid en total räckvidd på över 900 km. Den totala räckvidden är alltså mycket längre än bara på el.

Tack vare att du kan köra långa sträckor på el vid kortare resor, samtidigt som du har bensinmotorn som backup för längre resor, får du det bästa av två världar med Sportage Plug-in Hybrid. Du slipper “räckviddsångest” samtidigt som du kan njuta av tyst och emissionsfritt körande på el i vardagen.

Batteri

Kia Sportage Plug-in Hybrid har ett 13,8 kWh litiumjonbatteri. Detta ger bilen möjlighet att köra upp till 65 km på enbart el innan den växlar över till bensinhybriddrift.

Batteristorleken på 13,8 kWh ger en bra balans mellan räckvidd på el och vikt. Ett större batteri skulle ge längre räckvidd men samtidigt öka bilens vikt och minska lastförmågan.

Batteriet har 8 års garanti eller 160 000 km. Det betyder att Kia står för eventuella batterifel eller försämrad kapacitet i 8 år eller tills bilen gått 160 000 km. Det ger trygghet vid köp av bilen.

Eftersom batteriet är ett slitdelsföremål kommer dess kapacitet sakta att minska över tid. Men Kias garanti täcker så pass många år och körsträcka att det inte bör vara något problem under bilens normala livslängd.

Säkerhet

Det är viktigt att tänka på säkerheten när du laddar din Kia Sportage Plug-in Hybrid. Även om laddningstekniken i sig är säker finns det några enkla tips att tänka på:

– Ladda bara bilen med den medföljande laddkabeln från Kia. Använd inte tredjepartskablar eller adaptrar. Kia-kabeln är designad just för din bil.

– Undersök laddkabeln före varje laddningstillfälle och se till att den inte är skadad eller slitet. Byt ut kabeln omedelbart om du upptäcker några skador.

– Se till att ha en dedikerad laddstation installerad av en elektriker om du ska ladda hemma. Detta säkerställer rätt spänning och säkringar för laddningen. Använd inte ett vanligt vägguttag.

– Ladda inte i regn, snö eller stark värme. Detta kan skada laddporten eller kabeln.

– Låt inte barn leka i närheten av bilen under pågående laddning.

– Låt inte djur komma åt laddkabeln under laddning.

– Dra ur laddkabeln försiktigt efter avslutad laddning. Dra inte i sladden.

– Ladda inte bilen nära brännbart material eller under lättantändliga föremål, som ett träd.

Genom att följa dessa enkla riktlinjer för säker laddning kan du tryggt ladda din Kia Sportage Plug-in Hybrid utan risk för dig själv eller bilen. Ta dig tid att lära dig korrekt och säker laddningsprocedur.

Kostnad

Att ladda en elbil som Kia Sportage Plug-in Hybrid är generellt billigare än att tanka en bensin- eller dieselbil. Det beror främst på:

– El är billigare än bensin eller diesel per kWh. I genomsnitt kostar el cirka 2 kr per kWh medan bensin kostar över 17 kr per liter. Det innebär att samma mängd energi i form av el är mycket billigare.

– Elbilar har högre energieffektivitet. En elbil kan få ut 3-4 gånger så många mil per kWh jämfört med en bensinbil per liter bensin. Det gör att den effektiva drivmedelskostnaden blir ännu lägre.

– Låga underhållskostnader. Elmotorer är väldigt enkla och har få rörliga delar, vilket gör att de kräver minimalt med underhåll. Det finns t.ex. inget behov av oljebyte.

– Lägre reparationskostnader. Färre komponenter som kan gå sönder.

Exakt hur mycket billigare det blir beror på vilken Kia Sportage modell man jämför med och hur mycket man kör. Men generellt är besparingen ungefär 50-75% för en laddhybrid jämfört med motsvarande bensin- eller dieselbil. Dessutom finns statliga bonusar och rabatter vid köp av laddbara bilar.

På sikt kommer dock skillnaden att minska i takt med att bensinbilar blir effektivare. Men eldrift kommer troligen alltid vara billigare per mil än traditionella förbränningsmotorer.